Vuoden terveydenhoitaja 2019 Kymen yhdistyksestä

Vuoden Terveydenhoitaja 2019 Katriina Ovaska. (Kuvan ottanut Arttu Littow)

Luumäen hyvinvointiasemalla vastaanottotyötä tekevä terveydenhoitaja Katriina Ovaska on palkittu Vuoden Terveydenhoitajana 2019 Terveydenhoitajaliiton järjestämillä valtakunnallisilla Terveydenhoitajapäivillä Rovaniemellä.

Terveydenhoitajapäivät 2019: Vuoden Terveydenhoitaja 2019 on avosairaanhoidon vastaanottotyön moniosaaja

Ovaskalla on monipuolinen työnkuva: hän työskentelee avosairaanhoidon vastaanotossa, lääkäri-hoitaja-työparina pitkäaikaissairaiden parissa, astmahoitajana sekä rokotusvastaavana matkailijoitten rokotusneuvonnassa. Hän tekee myös mm. ajokorttitarkastuksia. Lisäksi Ovaska vetää pitkäaikaissairaiden itsehoitoon tähtääviä Arkeen voimaa-ryhmiä toisen ohjaajan kanssa.

Ovaska on työskennellyt nykyisessä työssään tammikuusta 2014 alkaen. Aiemmin Ovaska työskenteli Luumäellä Taavetin lastenneuvolaterveydenhoitajana vuosina 2004–2013 ja Luumäen kunnan kotisairaanhoidossa vuosina 1992–2004.

Ovaskan valintaa Vuoden Terveydenhoitajaksi puoltaa ennen kaikkea hänen laaja-alainen osaamisensa ja kokemuksensa sekä moniammatillinen yhteistyö. Ovaskaa kiitetään myös ystävällisyydestä ja hyvistä organisointikyvyistä. Hän toimii aina asiakkaiden parhaaksi, on mukava työkaveri ja hyvä ohjaaja terveydenhoitajaopiskelijoille, todetaan valintaperusteluissa.

Ovaskalla on vankka järjestökokemus. Hän on mm. Kymen terveydenhoitajayhdistyksen hallituksen jäsen ja Luumäen Hildan Martat ry:n hallituksen jäsen. Ovaska on myös vaikuttanut Luumäen kunnanvaltuustossa vuodesta 2005 lähtien. Koululautakunnan puheenjohtajana hän toimi vuosina 2012–2017. Sivistyslautakunnan puheenjohtajana ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtajana hän on toiminut vuodesta 2017 lähtien.

Suunnistus on Ovaskalle erittäin tärkeä harrastus, ja hän onkin toiminut Luumäen Rastin nuorisovastaavana yli 10 vuotta. Hän vetää suunnistuskouluja ja on ollut suunnistusleireillä seuraohjaajana. Lisäksi hän on toiminut monissa suunnistuskilpailuissa mm. järjestäjänä, ensiavussa, lasten lähtöpäällikkönä ja matkanvetäjänä/ryhmänohjaajana.

– Vuoden terveydenhoitajaksi valitseminen yllätti minut täysin, ja tuntuu siksi erityisen hienolta. Vahvimmillani omassa työssäni tunnen olevani etenkin terveystarkastuksissa ja pitkäaikaissairauksien seurannassa, johon kuuluu astma- ja verenpainepotilaitten vuositarkastukset hoitosuunnitelmineen. Pidän erityisesti ryhmien ohjaamisesta, ja siksi Arkeen Voimaa -ryhmien vetäminen tuntuu mieluisalta, samoin vapaa-ajalla suunnistusseuran suunnistuskoulut ja muu nuorisotoiminta, toteaa Vuoden Terveydenhoitaja 2019 Katriina Ovaska.

– Olen tehnyt pitkään työtä oman kunnan kuntalaisten hyväksi. Potilaat tuntevat minut ja minä tunnen potilaat. Mielestäni olen hyvä kuuntelija ja rinnalla kulkija, jolle tärkeintä on asiakkaan hyvinvointi, Ovaska jatkaa.

Vuoden Terveydenhoitaja 2019 julkistettiin Terveydenhoitajapäivillä Rovaniemellä 14. maaliskuuta 2019. Valinnan teki Suomen Terveydenhoitajaliiton hallitus.

(Suomen Terveydenhoitajaliiton laatima tiedote)